Mijn Philips LivingAmbiance lamp gaat (deels) niet meer aan, hoe los ik dat op?
1 maart 2018
Philips Hue Blog
Uit onze ervaring blijkt dat een of enkele van onderstaande punten meestal volledige oplossing biedt. Mogelijk heeft u een of enkele stappen al geprobeerd of is een stap niet van toepassing in uw situatie. Voor de zekerheid kunt u ze allen even kort bijlangs lopen;
- Controleer of uw lampen niet op een dimmer zijn aangesloten, ook niet met dimmer voluit. Het armatuur heeft een ongedimde spanning nodig, anders ontstaan storingen
- Plaats nieuwe batterijen in de afstandsbediening, om uit te sluiten dat dit de oorzaak kan zijn van niet of moeilijk kunnen bedienen van uw armatuur. In een enkel geval blijken meegeleverde nieuwe batterijen toch de oorzaak.
- Uw afstandsbiediening heeft een touch-bediening: Deze knoppen kunt u niet indrukken, ze reageren het beste door ze zachtjes met platte vinger aan te raken. De ’knoppen’ reageren niet op druk maar op de geleiding van uw vinger, net als bijvoorbeeld bij een iPhone.
- Voor de zekerheid kunt u het beste altijd eerst de afstandsbediening resetten, dat doet u door voorzichtig met een dun voorwerp (bijv paperclip) het knopje in te drukken onder het ronde gaatje in het batterijvak. U drukt het knopje enkele seconden in totdat de afstandsbediening gaat piepen. Daarna is deze geheel gereset, en kunt u geen lampen bedienen. U kunt nu overgaan tot het aanmelden van uw lampen.
- (Opnieuw) aanmelden van uw lampen op de afstandsbediening:
Uw LivingAmbiance lamp bestaat uit twee delen, witlicht (halogeen) en de kleurenleds.
Bij de Vloerlamp en Tafellamp: Het ene deel meldt u aan bij de onderkant, geheel beneden bij de voet, en de andere bovenaan bij de lampekap.
Bij de Hanglamp: Het ene deel meldt u aan bij de plafondplaat, geheel bovenaan, en de andere onderaan bij de lampekap.
Na de beschreven reset kunt u iedere lamp aanmelden door de aantoets (I) minimaal 10 seconden in te drukken terwijl u de afstandsbediening dichtbij of tegen de vloerplaat/plafondplaat of bij de lampekap houdt. Soms zijn enkele pogingen benodigd (een tussentijdse reset is daarbij niet nodig)
Tijdens de +- 10 seconden indrukken ziet u allereerst de lamp die zich aanmeldt even oplichten, en enkele tellen later hoort u een piepje uit de afstandsbediening dat het aanmelden is geslaagd. Na dat piepje kunt u de aanknop loslaten en kunt u die lamp (kleurenled of witlicht) bedienen. Na het aanmelden van de tweede lamp kunt u zowel de eerste als de tweede lamp bedienen. - Aanmelden van witlicht of kleurenled lukt niet, hoe los ik dat op?
Indien een van de lampen niet wil aanmelden terwijl u zowel bovenaan als onderaan meerdere malen dit heeft geprobeerd, kunt u het armatuur naar een andere kamer meenemen en daar nogmaals het aanmelden proberen. In enkele gevallen lukt het aanmelden wegens lokale verstoringen namelijk niet. Zodra het aanmelden is gelukt kunt u het armatuur weer mee terugnemen en kunt u deze probleemloos bedienen.
Het aanmelden blijkt in de praktijk iets gevoeliger voor lokale verstoringen dan de bediening, waardoor meenemen naar een andere ruimte in een zeldzaam geval noodzakelijk blijkt. Soms kan het ook al helpen omliggende apparatuur uit te schakelen. In de meeste gevallen is verplaatsen of apparatuur uitschakelen niet nodig, maar het komt zeker voor dat dit dé oplossing blijkt. - Hoe kan ik meerdere armaturen/lampen bedienen met dezelfde afstandsbediening?
U kunt met de stappen ’aanmelden’ ook meerdere nieuwe Philips Living Ambiance, Living Colors (uitgezonderd Mini en Micro) en Living Whites lampen aanmelden op uw afstandbediening om de sfeer in uw hele kamer te creeren. Instructies vindt u bij de stap ’Aanmelden van uw lampen op de afstandsbediening’. - Ik heb soms last van storing in de bediening van een lamp, hoe los ik dat op? (Nieuw kanaal kiezen)
Soms kan het zijn dat een lamp wat minder reageert op de afstandsbediening in verband met storende signalen. In dat geval kunt u (zonder eerst te resetten) een lamp nogmaals aanmelden door de (I) toets minimaal 10 seconden in te drukken terwijl u de afstandsbediening bij de lamp houdt. De lamp meldt zich dan nogmaals aan, maar dan op een ander kanaal. Bij iedere aanmelding wisselt de lamp tussen 3 beschikbare kanalen. Meestal is een van de drie kanalen wel storingsvrij.
Let hierbij wederom op dat het witlicht en kleurenled geheel gescheiden van elkaar zijn, dus het aanmelden (en dus ook een kanalenwissel) van de kleurenled heeft geen invloed op de werking van het witlicht deel. - Hoe kan ik één lamp of juist alle lampen tegelijk bedienen?
Uw armatuur bestaat uit een witlicht deel en een kleurenled. Heeft u net een favoriet gekozen (drie knopjes onderin), dan bedient u alle lampen tegelijk.
Wilt u 1 lamp individueel bedienen? Raak dan een van de pijltjes boven aan aan, de lamp die u gaat bedienen licht even op, zodat u weet welke lamp u gaat bedienen. U kunt met de pijltjes zowel linksom als rechtsom herhaald drukken, u ziet telkens de volgende lamp oplichten. Wilt u weer alles tegelijk bedienen? Dan kiest u weer een van de opgeslagen sferen. - Een knop lijkt niet (goed) te werken, hoe los ik dat op?
Indien een knop niet lijkt te werken is dat op te lossen door een favoriet (onderin) te kiezen, de bediening gaat op dat moment weer over naar alles tegelijk bedienen en eventuele verstoringen zijn op dat moment bijna altijd opgelost, u kunt nu weer probleemloos iedere knop van de afstandsbediening gebruiken. Soms moet u na het kiezen van een favoriet of andere functie twee tellen wachten voordat u de volgende functie kunt bedienen. - Uw afstandsbediening geeft tikjes zonder dat u de afstandsbediening aanraakt
Vervang in dat geval de batterijen en voer bovenstaande reset van de afstandsbediening uit. Tikt uw afstandsbediening nog, zonder dat u deze in de hand heeft? Neem dan aub contact op met onze klantenservice. - Bovenstaande stappen heb ik doorlopen en nog geeft de kleurenled geen enkel licht, wat doe ik?
Indien de kleurenled niet oplicht kunt u 10 seconden de stekker uit het stopcontact halen en er weer in doen (of bij de Hanglamp wandschakelaar even uit en weer aan). Zodra u de stekker weer in het contact steekt hoort de kleurenled (bovenop de vloer en tafellamp en onderaan bij de hanglamp) even kleur te laten zien. Probeer dit enkele keren. Komt er op dat moment geen enkel licht uit de kleurenled? Neem dan aub contact op met onze klantenservice.