Waarom zijn mijn scenes meerdere keren actief?
FIBARO | To many instances
In de controllers van FIBARO is het mogelijk dat een scene meerdere keren word gestart. Hoe kan dit? Middels onderstaande afbeelding kun je zien dat vooral tijdsgebonden scene's last hebben van dit fenomeen.
Afbeelding | bij scenes met een tijdsverloop kunnen er meerdere scene's actief zijn.
Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is is er moment waarbij 2 scenes tegelijk actief zijn (in theorie kunnen er dat maximaal 10 zijn bij de FIBARO Home Centers).
Dit komt omdat er een tijdselement in de scene zit waardoor de scene een bepaalde tijd (in dit voorbeeld 1 minuut) actief blijft. Is er binnen die minuut weer beweging en is de blindtime(*) van de bewegingsmelder voorbij dan zal de scene opnieuw starten.
To many instances oplossing
Is er een betere oplossing dan een scene met een tijdsvertraging?
Jazeker. Maak 2 scenes. 1 scene die de lamp aanzet en dan stopt. Maak een 2e scene die kijkt hoe lang er geen beweging is en op basis daarvan de lamp uitschakelt.
Afbeelding | Maak een 2e scene die na bepaalde tijd van geen beweging de lamp uitschakelt
Afbeelding | Een bewegingsmelder ziet ook hoe lang er geen beweging is geweest
Met het commando LastBreached() kun je de tijd opvragen dat een sensor voor het laatst getriggerd was.
* Blindtime is een variabele waarde die je per bewegingsmelder in kunt stellen om te voorkomen dat er te veel (valse) bewegingsmeldingen optreden. Bij de FIBARO motion sensor is dit parameter 2 en deze staat standaard op 15 seconden.
Zie ook
Killscenes
Alles over slimme scene's